Ät regelbundet och varierat

Kroppen fungerar bättre om du äter varierat  och regelbundet. Många gör felet att hoppa över måltider när det är stressigt eller när man vill gå ner i vikt. Då fungerar inte kroppen som den ska, man blir ofta trött, hängig och grinig. Dessutom saktas matsmältningsprocessen ner, ställer in sig på ”svält” och kroppen börjar istället lagra fett för att spara på kraft och energi.

Livsmedelsverket rekommenderar att man äter regelbundet åtminstone frukost, lunch, middag och kanske något nyttigt mellanmål. Då är det dessutom lättare att låta bli att småäta mellan måltider samt slippa sötsuget.

För att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver, ska man försöka äta från matcirkelns sju olika delar, men inte lika mycket av varje del. Tallriksmodellen är en bra hjälp för att komma ihåg hur man ska balansera sina måltider:

  • En stor del grönsaker och rotfrukter
  • En stor del potatis, pasta, ris eller liknande
  • Minsta delen kött, fisk, kyckling, ägg eller vegetariskt alternativ.

Om man vill äta utan att gå upp i vikt kan man inte äta så mycket läsk, godis, bakverk, glass och snacks utöver måltiderna. Det är ofta ”tomma kalorier” som inte innehåller så mycket näring men däremot mycket energi.